Till innehåll på sidan
När Aeroflot grundades 1923 bestod flottan av ombyggda stridsflygplan. Idag hör deras flotta till de modernaste bland världens stora flygbolag. Foto: Bloomberg.

Många har sedan gammalt ett negativt intryck av den ryska flygjätten Aeroflot. Och just gamla fördomar är en av anledningarna till att tillväxtmarknadsfonden SKAGEN Kon-Tiki nyligen har investerat i bolaget. För i själva verket har Aeroflot förnyat sin flotta de senaste åren vilket ger dem en bra position med låga driftskostnader i förhållande till konkurrenterna. Aeroflot-aktiens attraktiva pris hänger samman med just detta lite skeva intryck som många fortfarande har av bolaget.

Tre goda skäl

  1. För det första är Aeroflot ett relativt modernt företag med en av de yngsta flygplansflottorna av de stora flygbolagen. I slutet av 2017 hade Aeroflot-gruppen 332 flygplan med en medelålder på 6,2 år. Ser man på Aeroflot isolerat (gruppen består av 4 olika flygbolag), opererar de med 224 flygplan med en medelålder på bara 4,1 år.

  2. Aeroflot-koncernen har en internationell flotta som huvudsakligen består av Airbus- och Boeingplan. I slutet av 2017 ägde Aeroflot-koncernen endast sju Antonov-flygplan och alla hyrs ut till andra operatörer. Som en jämförelse flyger Aeroflot och dess övriga dotterbolag 176 Airbus och 98 Boeing-flygplan.

  3. Aeroflot äger också Rysslands ledande lågprisbolag Pobeda med för närvarande 16 flygplan, i första hand på den inhemska marknaden. Vi tror att Pobeda har goda förutsättningar för att konkurrera i lågprissegmentet, medan Aeroflot bygger mer på utländska och affärsresenärer.

Lönsam hemmabas

Dessutom är Aeroflot huvudflygbolag på Sheremetyevo flygplats i Moskva, som är deras hemmabas. Aeroflot-koncernen står för mer än 80 procent av passagerarna på flygplatsen och har en egen terminal. Vi tror att detta ger bolaget en klar fördel på hemmaplan, särskilt för transitpassagerare som idag står för 13,5 procent av de som flyger.

Dessutom har Aeroflot-gruppen en liten andel i Sheremetyevo-flygplatsen, vilket ger extra trygghet med tanke på framtida positionering, i synnerhet som flygplatsen planerar en fördubbling av kapaciteten under de kommande tio åren.

Aktieägarvänlig ledning

Den ryska staten är fortfarande majoritetsägare i Aeroflot. Bolaget drivs också av nationella skäl och är en viktig del av Rysslands transportstrategi. För en minoritetsaktieägare som SKAGEN representerar detta en annan typ och ökad risk jämfört med privata bolag. Aeroflot måste till exempel ingripa när en konkurrent gick i konkurs 2015, vilket resulterade i en extra kostnad.

Samtidigt tror vi att statligt ägande ger Aeroflot vissa konkurrensfördelar som är viktiga på den ryska marknaden. På grund av sin ledande marknadsposition arbetar Aeroflot med de bästa rutterna och avgångarna, något som är extra viktigt för affärsresenärer och premiumsegmentet.

När det gäller hållbarhet och miljö-, samhälls- och bolagsstyrningsaspekter har Aeroflot en god struktur med oberoende styrelseledamöter. Efter omstruktureringen 2014-2015 återupptog styrelsen aktieägarutdelningen, som för 2016 motsvarade 50 procent av resultatet, en ökning från 25 procent för 2013.

Utsikter för en trevlig resa

På kort sikt drivs aktiekursen främst av fluktuationer i oljepriset och internationella investerares syn på Rysslands ekonomiska förhållanden. Aeroflots aktiekurs var mycket stark fram till sommaren 2017, då oljepriset började stiga. Över en fjärdedel av kostnaden är bränsle, vilket innebär att de flesta investerare ser högre oljepriser som negativa för Aeroflot. I ett något längre perspektiv har ett stabilt högre oljepris faktiskt varit positivt för Aeroflot-aktien, eftersom Rysslands ekonomi är så beroende av oljeproduktion och export. Efter en prisnedgång på nästan 40 procent från början av juli 2017 anser vi därför att aktiekurserna är mycket sämre än vad vi tror är realistiskt.

På längre sikt tror vi att bolagets egna insatser för att modernisera flygplansflottan, nya linjer och tillväxt i lågprissegmentet genom Pobeda kommer att driva fortsatt tillväxt i både antalet resenärer och bolagets intäkter. Vi ser också att aktien har stabiliserats, även med högre oljepriser, och resultatet för fjärde kvartalet 2017 mottogs väl av marknaden.

Aeroflot fortsätter att leverera, och vi tror att Aeroflot har goda förutsättningar att ta med sina aktieägare och SKAGEN Kon-Tiki på en god resa de kommande åren.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Framtida avkastning kommer bland annat att bero på marknadens utveckling, förvaltarens skicklighet, fondens risk samt förvaltningsavgifter. Avkastningen kan bli negativ till följd av kursnedgångar. Faktablad och informationsbroschyrer (prospekt) för alla SKAGENs fonder finns på varje respektive fonds sida.